Be2Can 2018

 
Sklizeň toho nejlepšího, co letos nabídly 3 nejdůležitější filmové festivaly v Berlíně, Benátkách a Cannes. Přehlídka Be2Can během týdne představí 5 snímků, které dojímají, baví, vmačkávají do sedaček, vyzývají i mění životy. Jsou to filmy, o kterých se mluví.
 
Nenechte si ujít téměř lynchovskou komedii Záhada Silver Lake, osudové inteview císařovny Sissy 3 dny v Quiberonu, křehkou romanci od kávového automatu Láska mezi regály, čerstvé maďarské pozdvižení z Biennale Soumrak, anebo vítěze Zlaté palmy Zloději.
 
Program prostějovské přehlídky:
 
4. října │ 20:00 │ Zloději 
5. října │ 17:00 │ Soumrak 
6. října │ 17:00 │ Záhada Silver Lake 
7. října │ 16:20 │ 3 dny v Quiberonu
7. října │ 20:30 │ Láska mezi regály
 

 Zloději 4. října │ 20:00

Osamu je gastarbajtr, který si přivydělává kradením v obchodech. Do řemesla zasvěcuje i svého syna. Oba žijí v provizorním domě na periferii a s dalšími členy domácnosti tvoří rodinu, na které je podivné mnohem více než jen způsob obživy. Do rutiny krádeží zasáhne holčička, která si osaměle hraje v mrazu na balkoně. Osamu se rozhodne, že vzít si dítě, které rodiče zanedbávají, není zločin. Jeho čin vede k odhalení tajemství uvnitř rodiny zlodějů a zpochybnění toho, co vlastně pod pojmem rodina rozumíme. Koreedův film je citlivým, vrstevnatým a rafinovaným dramatem o bezpodmínečné lásce a důstojnosti chudých.

Hirokazu Koreeda (*1962) začínal jako tvůrce autorských dokumentů. Mezi jeho klíčové hrané tituly patří drama Nikdo to neví (2004), v němž Koreeda prokázal, že je jedním z nejzručnějších tvůrců koncepčně pracujících s dětskými herci, a v Cannes oceněný snímek Jaký otec, takový syn (2013). Subtilní a mimořádně komplexní film je, podobně jako Koreedův nejnovější pokorný triumf Zloději, úvahou nad vztahem lásky, výchovy a genetické příslušnosti.

 

Soumrak │ 5. října │ 17:00 

Režijní debut Saulův syn maďarského režiséra Lászlo Nemese byl absolutní senzací: snímek, který získal mj. Velkou cenu poroty v Cannes i Oscara za nejlepší cizojazyčný film, se stal nejchmurnějším a nejtvrdším obrazem Šoa v dějinách kinematografie. Nemesův snímek vyjadřoval naléhavou potřebu mladší filmařské generace vyhranit se proti vyprázdněnému melodramatickému zobrazování holocaustu a najít pro toto téma dynamický a objevný filmový jazyk, který by více zohledňoval perspektivu i traumata přímých pamětníků. Po tomto triumfu přichází někdejší asistent žijícího klasika Bély Tarra s novinkou Soumrak, která se odehrává v jeho rodné Budapešti na počátku 20. století. Drama sleduje dvacetiletou Irisz Leiter, která přijíždí do maďarského hlavního města poté, co strávila dospívání v sirotčinci, a je náhle konfrontována s vlastní minulostí a temným tajemstvím obestírajícím její rodinu.

 
László Nemes (*1977) je sice rodákem z Budapešti, ale začátky jeho vášně pro film spadají do období, kdy se svým otcem, režisérem Andrásem Jelesem, vyrůstal v Paříži. Poté, co vystudoval historii a scenáristiku, začal pracovat jako asistent legendy maďarské kinematografie Bély Tarra. Zároveň cizeloval svůj specifický režijní styl pozoruhodnými krátkými filmy. Po studiu režie v New Yorku získal podporu programu Cinéfondation a napsal s Clarou Royer scénář ke svému fenomenálnímu debutu Saulův syn (2015), který do značné míry redefinoval představu o filmovém ztvárnění holocaustu.
 
 
Záhada Silver Lake │ 6. října │ 17:00  

Po znamenitém metahororu Neutečeš se osobitý režisér David Robert Mitchell vydal na halucinogenní výlet po Los Angeles: jeho meandrující neo-noir Záhada Silver Lake se točí kolem třiatřicetiletého Sama, který se po zmizení své mysteriózní sousedky Sarah pouští do surreálného pátrání, aby dekódoval tajemství, skandály a konspirace ukrývající se v hlubinách Města andělů. Hypnotický a zábavný thriller bezmála lynchovského ražení je poháněn stejně tak ústřední obsedantní figurou, jako vytříbeným soundtrackem, dějovými serpentinami a nesčetnými popkulturními referencemi, jež dohromady skládají jakousi tajnou historii L.A. Film, který je zároveň subversivní hříčkou i netradiční poctou éře klasického Hollywoodu.

David Robert Mitchell (*1974) je jedním z nejvýraznějších mladých tvůrců amerického nezávislého filmu. Už jeho celovečerní režijní debut, žánrový pastiš The Myth of the American Sleepover (2010) zachycující svět teenagerů, byl uveden na severoamerickém festivalu South by Southwest, kde získal Cenu poroty. Kolem světa mladistvých vystavěl Mitchell i svůj výtečný alegorický horor Neutečeš (2014), který měl premiéru v sekci Týden kritiky v Cannes.

 
 3 dny v Quiberonu │ 7. října │ 16:20 

Pro generace diváků je Romy Schneider naplněním romantického snu – noblesní císařovnou Sissi. Do francouzského letoviska Quiberon přijíždí ale jako zlomená žena, herečka na soumraku kariéry, matka, která se marně snaží navázat vztah k vlastnímu dítěti, osobnost výrazně rozkolísaná sklony k alkoholismu a depresím. V melancholických kulisách přímořského střediska má podstoupit pomyslné vzkříšení, jehož součástí je vedle ozdravných procedur i rozsáhlé interview, které přijíždí udělat novinář německého deníku Stern Michael Jürgs a zdokumentovat fotograf Robert Lebeck, Romyina dávná známost. Film Emily Atef je hluboce působivým a dojemným portrétem výrazné osobnosti.

Emily Atef (*1973) je režisérka, scenáristka a producentka francouzsko-íránského původu, která začínala jako divadelní herečka. Filmovou režii vystudovala na prestižní Deutsche Film- und Fernsehakademie Berlin. Na festivalovém okruhu se výrazněji prosadila dramatem o postnatální depresi Cizinec ve mně. Výrazně činná je v oblasti televizního filmu. 3 dny v Quiberonu jsou jejím třetím a nejvyzrálejším celovečerním snímkem pro kina.

 
Láska mezi regály │ 7. října │ 20:30 

Christian je rváč a muž s pochybnou minulostí, který svým zjevem evokuje pitbulla. Jednu etapu má za sebou, tu druhou začíná jako pomocná síla ve velkoskladu, kde je jeho nejzářivější perspektivou možnost obsluhovat vysokozdvižný vozík. Pro někoho, kdo sotva zvládá svůj vlastní život a vegetuje na sociálním dně, je i tohle velká výzva. Christiana se ujímá veterán Bruno a zasvěcuje ho do mikrokosmu, v němž se žije podle specifických pravidel a ve svérázných bublinách jednotlivých oddělení. Při jedné z pauz potkává Christian prostořekou a okouzlující Marion z oddělení lahůdek. Láska mezi regály je křehká, civilní a realistická romance z místa, kde není vidět na nebe.

Thomas Stuber (*1981) je absolventem Filmakademie Baden-Württemberg, který už od svých studentských filmů sklízel výrazné úspěchy (mj. studentský Oscar za film O psech a koních). Ve svých filmech se citlivě zabývá postavami outsiderů a lidí z okraje společnosti. To sice tolik neplatí pro žáky elitního internátu v debutu Teenage Angst, ale nepochybně pro protagonistu dramatu Herbert, bývalého boxerského šampiona na existenčním dně, stejně jako pro rváče v podmínce, který je hrdinou Lásky mezi regály

Be2Can 

Galerie

Zloději

Osamu je gastarbeiter, ktorý si privyrába kradnutím v obchodoch. Do remesla zasväcuje aj svojho syna. Obaja žijú v provizórnom dome na periférii a s ďalšími členmi domácnosti tvoria rodinu, na ktorej je toho zvláštneho oveľa viac než len spôsob obživy. Do rutiny krádeží zasiahne dievčatko, ktoré sa osamelo hrá v mraze na balkóne. Osamu sa rozhodne, že vziať si dieťa, ktoré rodičia zanedbávajú, nie je zločin. Jeho čin vedie k odhaleniu tajomstva vnútri rodiny zlodejov a spochybnenie toho, čo vlastne rozumieme pod pojmom rodina. Koreedov film je citlivou, vrstevnatou a rafinovanou drámou o bezpodmienečnej láske a dôstojnosti chudobných.

Soumrak

Režijní debut Saulův syn maďarského režiséra Lászlo Nemese byl absolutní senzací: snímek, který získal mj. Velkou cenu poroty v Cannes i Oscara za nejlepší cizojazyčný film, se stal nejchmurnějším a nejtvrdším obrazem Šoa v dějinách kinematografie. Nemesův snímek vyjadřoval naléhavou potřebu mladší filmařské generace vyhranit se proti vyprázdněnému melodramatickému zobrazování holocaustu a najít pro toto téma dynamický a objevný filmový jazyk, který by více zohledňoval perspektivu i traumata přímých pamětníků. Po tomto triumfu přichází někdejší asistent žijícího klasika Bély Tarra s novinkou Soumrak, která se odehrává v jeho rodné Budapešti na počátku 20. století. Drama sleduje dvacetiletou Irisz Leiter, která přijíždí do maďarského hlavního města poté, co strávila dospívání v sirotčinci, a je náhle konfrontována s vlastní minulostí a temným tajemstvím obestírajícím její rodinu.

Záhada Silver Lake

Po znamenitom metahorore Neutečieš sa osobitý režisér David Robert Mitchell vydal na halucinogénny výlet po Los Angeles: jeho meandrujúci neonoir Záhada Silver Lake sa točí okolo tridsaťtriročného Sama, ktorý sa po zmiznutí svojej záhadnej susedky Sarah púšťa do surreálneho pátrania, aby dekódoval tajomstvá, škandály a konšpirácie ukrývajúce sa v hlbinách Mesta anjelov. Hypnotický a zábavný triler bezmála lynchovského razenia poháňa tak ústredná obsedantná figúra, ako aj vycibrený soundtrack, dejové zvraty a nespočetné popkultúrne referencie, z čoho sa napokon skladá tajná história L. A. Film, ktorý je zároveň subverzívnou hračkou i netradičnou poctou ére klasického Hollywoodu.

3 dny v Quiberonu / 3 Days in Quiberon

Pro generace diváků je Romy Schneider naplněním romantického snu – noblesní císařovnou Sissi. Do francouzského letoviska Quiberon přijíždí ale jako zlomená žena, herečka na soumraku kariéry, matka, která se marně snaží navázat vztah k vlastnímu dítěti, osobnost výrazně rozkolísaná sklony k alkoholismu a depresím. V melancholických kulisách přímořského střediska má podstoupit pomyslné vzkříšení, jehož součástí je vedle ozdravných procedur i rozsáhlé interview, které přijíždí udělat novinář německého deníku Stern Michael Jürgs a zdokumentovat fotograf Robert Lebeck, Romyina dávná známost. Hvězdu, která je už jen odleskem své někdejší slávy, se snaží ochránit její dlouholetá důvěrná přítelkyně Hilde Fritsch. Film Emily Atef je hluboce působivým a dojemným portrétem výrazné osobnosti, která se marně snaží balancovat nad propastí vzpomínek i pocitu životní marnosti a prázdnoty. Černobílý...

Láska mezi regály

Christian je rváč a muž s pochybnou minulostí, který svým zjevem evokuje pitbulla. Jednu etapu má za sebou, tu druhou začíná jako pomocná síla ve velkoskladu, kde je jeho nejzářivější perspektivou možnost obsluhovat vysokozdvižný vozík. Pro někoho, kdo sotva zvládá svůj vlastní život a vegetuje na sociálním dně, je i tohle velká výzva. Christiana se ujímá veterán Bruno a zasvěcuje ho do mikrokosmu, v němž se žije podle specifických pravidel a ve svérázných bublinách jednotlivých oddělení. Při jedné z pauz potkává Christian prostořekou a okouzlující Marion z oddělení lahůdek a začne se mezi nimi odvíjet nerovný, ale velice poetický vztah. Láska mezi regály je křehká, civilní a realistická romance z místa, kde není vidět na nebe a velké sny zastupuje tropická tapeta v odpočívárně. Thomas Stuber se řadí do sílícího proudu německé kinematografie, která skrze velmi všední charakterové...

Kalendář akcí

listopad říj pro
29303112345678910111213141516171819202122232425262728293012

Najeďte myší nad kalendář a zobrazí se vám akce. Kliknutím na událost zobrazíte podrobnosti.

Zůstaňte informováni o našich novinkách

Přihlašte se do našeho newsletteru a budeme Vám zasílat novinky přímo na e-mail.
Pro lepší přizpůsobení obsahu pro Vás, bezpečnosti, měření statistik návštěvnosti a lepší zpětné vazbě tento web používá cookies. Klikáním a navigováním po stránce souhlasíte s tím, že sbíráme o Vás anonymní informace přes cookies. Více informací o používání cookies na naší stránce najdete zde.