Bergman 100

Ingmar Bergman (1918  2007) patří bezpochyby mezi nejznámější švédské osobnosti. Není jen nejpřednějším tvůrcem švédského filmu, ale je obecně považován za jednu ze zásadních osobností celé historie kinematografického umění. Řadí se do poměrně malé, exkluzivní skupinky filmařů - Fellini, Antonioni, Tarkovski - jejichž příjmení jen málokdy potřebuje upřesnění křestním jménem: "Bergman" je koncept, jakási obchodní známka sama o sobě.

Bergmanova kariéra filmového tvůrce je jedinečná už svým rozsahem. Od svého režisérského debutu v Krizi (Kris, 1946) až k Fanny a Alexandrovi (Fanny och Alexander, 1982) stihl natočit více jak čtyřicet filmů, mezi nimi takové, jako jsou kupříkladu Večer kejklířů (Gycklarnas afton, 1953), Sedmá pečeť (Det sjunde inseglet, 1957), Lesní jahody (Smultronstället, 1957), Mlčení (Tystnaden, 1963) a Persona (Persona, 1966), které jsou považovány za absolutní klasiku filmového plátna. Co je ale na Bergmanovi skutečně unikátní a co mu dopomohlo ke světové slávě, je jeho schopnost využít masmédium filmu, které je zároveň průmyslem i uměním, jako hluboce niternou formu vyjádření, schopnou stejně dobře zachytit hmatatelnou dějovou linii jako existenciální a psychologické problémy. 

 

Sedmá pečeť

Boha volá, vzývá, ale z temnot se nikdo neozývá.”

Od nepaměti vyprávěný příběh o hledání Boha a smyslu života. Středověký rytíř Antonius Block se úporně snaží vyřešit tyto záhady, ale jak sám říká: "Boha volá, vzývá, ale z temnot se nikdo neozývá." Následně se utvrzuje v tom, že Bůh neexistuje a ani Smrt mu nedokáže pomoci, vždyť, jak sama říká: "Je nevědomá." A právě čas strávený hraním šachové partie se samotnou Smrtí, mu umožní smířit se se světem a poznat skutečnou sílu lásky. Inspiraci k tvorbě tohoto snímku našel Ingmar Bergman ve filmech Akira Kurosawy, jehož dílo velmi obdivoval.

Z více než 50 filmů, které Bergman vytvořil, byla Sedmá pečeť jeho nejoblíbenějším. Rytíř Antonius Block (Max von Sydow) se vrací domů do Švédska z křížové výpravy proti bezvěrcům. Svou zem však najde zpustošenou běsnícím morem. Blocka navštíví Smrt a sdělí mu, že jeho dny jsou sečteny. Předtím ho ještě čeká jedna šachová partie. Snímek obsahuje mnoho silných a působivých scén, například průvod bičujících se mnichů, nebo závěrečnou scénu, když si pro Blocka a jeho přátele přichází Smrt. Černobílý formát filmu podporuje expresivnost, ztvárnění Smrti je výrazně impresivní. Svůj podíl na jedinečnosti filmu má i osobitá, přesně padnoucí hudba a zvuky. Tématem filmu je hledání Boha. Neočekávejte však žádnou jednoznačnou odpověď. Snímek si neklade otázku, zda "Bůh je, nebo není," jen popisuje cestu za jeho hledáním.

 

Úsměvy letní noci 

"Letní noc se na milence usmívá třikrát."

Ve svém těžkém životním období, kdy téměř spáchal sebevraždu, Bergman natočil neodolatelnou kostýmovou komedii, v níž skrz fraškovitý povrch prosvítá hluboký filozofický kontext. Intimní úvaha o podstatě lásky a jejím věčném hledání se skrývá v odlehčené příběhové zápletce, v komicky laděném filmovém vyprávění a v důvtipných dialozích plných přetvářky a ironie.
V úvodu filmu se seznámíme s právníkem Frederikem Egermanem (Gunnar Bjornstrand), mužem ve středním věku, který je ženatý s mnohem mladší Anne (Ulla Jacobsson), přestože touží po své bývalé milence, herečce Desiree Armfeldt (Eva Dahlbeck). Mezitím co se Frederik snaží obnovit ztracený kontakt s Desiree a natrefí na jejího současného milence Malcolma (Jarl Kulle), mezi mladičkou Anne a Frederikovým synem Henrikem (Björn Bjelfvenstam), budoucím kněžím, se rozvíjí vztah, který by mohl být silnější než přátelství.

Na naléhání intrikující Desiree, která se touží zbavit Malcolma a získat zpět Frederika, její matka uspořádá večírek a milenecké dvojice pozve na víkend do svého letního sídla. Během jedné letní noci se tak u jednoho stolu sejdou Malcolm, Frederik a jejich manželky, Henrik a svůdná Desiree. Šestici postav, které si lžou a navzájem se balamutí, doplňuje Annina služka Petra (Harriet Andersson) a matčin sluha Frid (Ake Fridell). Pod vlivem speciálního vína, které podává matka Desiree, se letní noční večírek změní na spleť intrik a milostných her ​​s cílem ovládnout zákony přitažlivosti, ale také odhalit skutečný cit a tajemství minulosti. Jedna z nejpůsobivějších erotických komedií vůbec dokazuje, že Bergman nemusí být vždy jen vážný a melancholický.

 

 

Mlčení

Ke vzájemnému porozumění slova nestačí.

Jedna rodina, dvě sestry a slova, která je někdy lepší ani nevyslovit. Intelektuálka Ester (Ingrid Thulin), její živelná sestra Anna (Gunnel Lindblom) a Annin syn Johan (Jörgen Lindström) jsou na společné cestě vlakem, na cestě, během které se odkrývají mnohaleté nevyslovené křivdy a nevyřešené rozpory. Emocionálně rozdílné ženy mají zcela odlišný přístup k životu. Jedna se uzavírá do vlastního světa svého pokoje, kde se léčí alkoholem a cigaretami a nutí se dokončit svou práci. Druhá se vydává do ulic neznámého města, aby poznala místní lidi a zároveň uspokojila své sexuální touhy. Uprostřed všeho se ocitá nevinný chlapec, který se snaží porozumět jazyku cizí země a zároveň prolomit citové bariéry, které se kolem něj vytvářejí.

Woody Allen pro New York Times kdysi prohlásil: "Film se vám otevírá ve chvíli, když si uvědomíte, jaké odlišné polohy lidstva zde obě sestry představují." Bergmanovo Mlčení bylo v roce 1964 vybrané za Švédsko do užšího výběru nominací na Oscara v kategorii Nejlepší cizojazyčný film, ale prestižní cenu Americké filmové akademie nakonec nezískalo. Mlčení se řadí mezi několik dalších filmů ze 60. let, které jsou označovány jako významné "mezníky moderního uměleckého filmu".

Více ...

Vary ve vašem kině

Filmová přehlídka Vary ve vašem kině uvádí tři výrazné snímky 53. ročníku Mezinárodního filmového festivalu Karlovy Vary do českých kin. KVIFF Distribution, společný distribuční label MFF Karlovy Vary, České televize a Aerofilms, přináší bezprostředně po jeho skončení kousek festivalové atmosféry a rozmanitosti karlovarského programu divákům po celé republice. „Ozvěny“ festivalu představí hned tři skvělé filmy z nesoutěžního programu: milostný příběh Studená válka oscarového režiséra Pawła Pawlikowského oceněného za nejlepší režii na festivalu v Cannes, seversky chladný psychothriller Tísňové volání a láskou, barvami a něžným humorem prostoupený snímek Mama Brasil

Studená válka 

V období budování stalinského Polska, ale také moderní západní Evropy se odehrává příběh velké osudové lásky zpěvačky Zuly a skladatele Wiktora. Nedokážou žít spolu, ale zároveň se fatálně přitahují a nevydrží být bez sebe. V kulisách Varšavy, Berlína a Paříže zní jazzová a folklorní hudba a Zula s Wiktorem rozehrávají nádhernou, ale hořkou baladu, svoji vlastní studenou válku.

Kunderovsky laděným milostným eposem navazuje Pawel Pawlikowski na úspěch oscarové Idy. Za dílo nabité elektrizující hudbou i obrazovou krásou byl na festivalu v Cannes odměněn Cenou za nejlepší režii. 

 

Tísňové volání

Asger Holm, bývalý policista, kterému byla přidělena služba na tísňové lince, odpoví na volání od unesené ženy. Když je hovor náhle přerušen, začíná po ženě a jejím únosci pátrat. S telefonem jako jediným nástrojem, obklopen stěnami kanceláře vstoupí Asger do závodu s časem, aby zachránil ohroženou ženu. Zločin, který odkrývá, je však mnohem větší, než se na začátku mohlo zdát.

Jeden z nejslibnějších tvůrců nové dánské filmové generace režisér Gustav Möller ve svém prvním celovečerním filmu oceněném na filmovém festivalu Sundance Cenou diváků za nejlepší zahraniční film experimentuje s lidskou představivostí, smysly, strachem a přesvědčením, že nejsilnější filmové momenty jsou ty, které nevidíte.

 

Mama Brasil

Irenin svět, to jsou její čtyři synové, manžel snílek, nešťastně provdaná sestra, rozpadající se domek na předměstí Rio de Janeira, neustálý ruch, radost, pusinky, objímání, slzy, moře a starost, aby všichni byli najezení, umytí, šťastní a milovaní.  Když její nejstarší syn Fernando dostane příležitost hrát profesionálně házenou v Německu, je za něj šťastná, ale nejraději by ho nikam nepustila. 

 Nejobyčejnější příběh o rodičích a dětech od brazilského režiséra Gustava Pizzia v hlavní roli s okouzlující Karim Teles, dojímá, baví, zahřívá a slibuje, že život má spoustu barev a nových začátků.

Galerie

Rozhovor s Terezou Nvotovou, režisérkou Mečiara

Mečiar nebyl jen „zachráncem národa“, ale i lidovým bavičem. Jako jeden z mála byl schopen vytvořit jakýsi kult osobnosti, který na lidi působil, a on o tom velmi dobře věděl. Používal stejnou psychologii, s  jakou manipulují i  náboženští vůdci. Toto vše ilustruje jednoduchý fakt: lidé jsou plní nejistoty a potřebují někoho, kdo by je vedl. Někoho, kdo působí, že je z  této nejistoty vytrhne a  ochrání před krutým světem. Jde o jistý druh víry.

Více ...

Rozhovor s režisérkou Claire Denis o jejím prozatím posledním snímku Vnitřní Slunce

"Je to žena, která si uvědomuje stále výraznější nesoulad mezi tím, co u mužů hledá, a tím, co nachází."

Více ...
Pokud se nebudeš chovat tak, jak si přeju, pokud se nepodvolíš, udělám vše, abych tě zničil!

Pokud se nebudeš chovat tak, jak si přeju, pokud se nepodvolíš, udělám vše, abych tě zničil!

Existuje takové klišé, že se domácí násilí odehrává mezi sociálně slabšími. Já jsem chtěl ukázat, že je násilí, ať už psychické nebo fyzické, přítomno i tam, kde ho nejméně čekáte, mezi lidmi, kteří žijí na první pohled ideální život. Na druhou stranu lze tento film chápat také jako metaforu vztahu politiky k umění a kinematografii: pokud se nebudeš chovat tak, jak si přeju, pokud se nepodvolíš, udělám vše, abych tě zničil, protože mám tu moc, mohu ti zrušit financování, mohu vše... 

Více ...

Na čí straně bojoval váš dědeček?

Rozhovor s režisérem filmu "Básník, který málem zabil Hitlera" aka "Narodni heroj Ljiljan Vidić" Ivanem-Goranem Vitezem

Více ...

Tři zmatení cestovatelé v rikši skrze celou Indii, aneb film, který vám o Indii neřekne vůbec nic

Tento syrový dokument na první pohled bez cestopisných ambicí je o putování tří kluků, kteří se znají natolik dobře, že je jim prakticky jedno, jestli jedou Indií nebo Dolním Pojizeřím. Nabízí autentický pohled do života zmatených cestovatelů vhozených do indických problémů, ale i do následných kreativních řešení. Jejich vozítko, určené k ujetí 100km denně po městě, je náhle vystaveno několikanásobně vyšší zátěži, písku, bahnu, kopcům i nekonečným dálnicím, přičemž téměř až do konce drží dohromady za pomoci několika metrů drátu, provazů, bambusu a neutuchající víry, že konec je blízko. I v momentě, kdy 3500km už dávno najelo a prosluněné jižní pláže arabského moře jsou stále v nedohlednu.

Více ...

Polibek od Beatrice

Claire žije podle pravidel. Pracuje jako porodní asistentka a svůj život zasvětila službě ostatním. Jenže porodnici, kde pracuje, budou brzy zavírat. A do toho se znovu objevuje Béatrice, bývalá milenka jejího zemřelého otce, vrtošivá a sobecká žena, která je jejím pravým opakem.

Více ...

Padesáti odstínů šedi pro filmové labužníky

Na chátrajícím šlechtickém sídle žije sběratelka motýlů Cynthia se svou milenkou Evelyn a ve svém svébytném a poněkud výstředním světě se oddávají rafinovaným erotickým hrám. Cinefilní lahůdka se vyznačuje podmanivou erotickou atmosférou, výraznou hudební složkou a odkazy na sexploatační filmy 60. a 70. let.

Více ...

Balkánský thriller na skandinávský způsob

"Je možné zkombinovat ducha a estetiku současných skandinávských thrillerů s pochmurným poválečným příběhem z jihovýchodní Evropy? Ve filmu Branka Ištvančiće to možné je. A víc než dobře!" 

 

Více ...

Scandi: Současné severské filmy v Prostějově

Severskou kinematografií plodně rezonuje celá řada různých trendů: tzv. family pleasures – skandinávský rodinný film a komedie (zmiňme dánské specifikum černých komedií), současná a historická dramata s výrazným sociálním přesahem, skandinávské žánrové tituly, které zahrnují akční snímky, horory, thrillery a samozřejmě specifickou formu detektivky, která bývá označována jako scandi či nordic noir. Opomenout nemůžeme ani artový film a hlubokou tradici filmu pro děti a mládež.
To vše naleznete v přehlídce SCANDI, která si klade za cíl oslavit bohatost, univerzálnost a životaschopnost severské kinematografie. Naleznete v ní tituly, jejichž velkou část jste neměli možnost v českých kinech vidět a ve většině případů jste je ani nemohli jakkoliv nelegálně stáhnout.

Přehlídku Scandi odstartuje skvostné drama Sámská krev ve středu 31.1. Příběh z pohledu čtrnáctileté Elle Marje vypráví o rasové nesnášenlivosti Švédů ve 30. letech. Strhující debut Amandy Kernell nahlíží na „přírodní" Sámské etnikum zevnitř a umožňuje divákovi zakusit temnou část švédské koloniální historie bezmála fyzickým způsobem.
Fedeora Award pro nejlepší debut, MFF Benátky 2016 Cena Europa Cinemas Label, MFF Benátky 2016

Čtvrtek nabízí dobrodružný snímek Poslední Král. Výpravné historické drama o dvojici mužů, kteří mají v rukou budoucnost norského království - malého dědice trůnu, kterého musí uchránit před nelítostnými vrahy. Těšte se na norský historický epos a vikingy na lyžích.
 
V podvečer nastupuje stylová variace revenge thrilleru  Darkland. Úspěšný kardiochirurg Zaid má důvod k oslavě: spolu se svou půvabnou ženou očekávají přírůstek do rodiny. Společnou oslavu v kruhu přátel však nečekaně přeruší návštěva Zaidova bratra Yasina, který se dostal do problémů kvůli organizovanému zločinu. Poté, co mu Zaid odmítne poskytnout pomoc, Yasin je drasticky potrestán vůdcem gangu. A protože policie má pro nedostatek důkazů ruce svázané, rozhodne se Zaid zjednat spravedlnost sám. 
 
V pátek budeme sledovat romantické seniorské drama z domova důchodců Tři slova
Manželé Lily a Max jsou svoji už více jak padesát let. Žijí spolu v opatrovnickém domově důchodců, na které je Max kvůli svojí překonané mrtvici závislý. Lily ovšem touží po vzrušení, intimitě, chce žít svůj život. Jednoho dnes se vedle nich nastěhuje muž a Lily se do něj (jak jinak) zamiluje. Příbuzní i ostatní obyvatelé domova jim v lásce nepřejí, ovšem Lily za svoji svobodu a vymanění se z konvenčního vězení rozhodne bojovat...
 
V podvečerní pátek budeme sledovat nevyrovnané soužití submisivního Rasuma a cílevědomé Marie v dramatu Potvora. Maria se nastěhuje do Rasmusova bytu a po malých krůčcích si podmiňuje jeho životní prostor. Christian Tafdrup v civilně natočeném dramatu zachycuje všední vztahové situace, z nichž se rýsuje přesný portrét dvou zcela rozdílných lidí, jejichž vzájemná přitažlivost má destruktivní následky.
 
Sobota vybízí i ty nejmenší na dabovaný komediální film o větrech, ve všech ohledech geniální, Doktor Proktor a prdící prášek. Hlavním hrdinou je ztřeštěný vynálezce Doktor Proktor, dívka Líza a klučina s ohnivými vlasy jménem Bulík.  Ten se právě přistěhoval do čtvrti v Oslo, kde žije Proktor a Líza. Jakmile se mu podaří zjistit, že podivín doktor Proktor vynalezl opět něco šíleného, musí u toho být! Poté, co v roli asistenta doktora Proktora zjistí, že jeho nejnovější vynález, prášek proti prdění, nefunguje, vnukne mu myšlenku, že by měl vynalézt prášek fungující přesně opačně. Uplatnění by našel třeba jako nejrychlejší cyklo pumpička na světě – jeden konec hadičky do kola, druhý do zadnice a kolo je napumpováno raz dva. Mohl by to být také super vysoušeč vlasů... Jenže o vynález mají zájem i nekalé živly, pan Trán a jeho vykutálení synáčci Truls a Trym.
 
V podvečer budeme pro změnu pokračovat akčním islandským thrillerem Okamžik zkratu. Přiblíží nám svět Islandské mafie v té nejdrsnější formě, s nejvíce nesympatickými postavami vůbec. Pojďte s námi převzít kontrolu nad islandským podsvětím!
 
Nedělní skandinávská přehlídka bude ve znamení odpočinku a relaxu u komedií. První z nich je komedie s prvky dramatu Téměř chlap. Pětatřicetiletý Henrik se plánuje usadit v novém bytě se svojí těhotnou přítelkyní a najít si novou práci. Henrik má ovšem dětinské kamarády, s kterými nechce přerušit kontakt. Stane se Henrik zodpovědným mužem? Vzdá se přehnané dětinské zábavy? Přijdťe to s námi zjistit
Krištáľový Glóbus a Najlepší herec (Henrik Rafaelsen) MFF Karlovy Vary 2012
 
Na závěr promítneme v premiéře Tak pravil Bůh. Jízlivý, sarkastický a dojemný rodinný portrét inspirovaný slavnou biografií dánského dramatika Jense Blendstrupa je zasazený do druhé poloviny 80. let, do doby, kdy explodoval Černobyl. Zachycuje nevšední rodinu, kterou pevnou rukou řídí podivínský psychiatr Uffe, muž mnoha podivných zálib. Patří mezi ně domácí pitky s pacienty i rázovitá výchova synů. Uffe se doma cítí být bohem. Ale bohové nemusí být dvakrát laskaví. Nevšední tragikomedie o podivné lásce, odpuštění a polévce ze šnapsu. 
 

Vstupné na jednotlivé filmy je 110,- Kč. Slevu mohou uplatnit držitelé AČFK karet (20,- Kč) a ti z vás, kteří si zakoupí při jednom nákupu 3 a více filmů.

Více ...

Galerie

Kalendář akcí

listopad říj pro
29303112345678910111213141516171819202122232425262728293012

Najeďte myší nad kalendář a zobrazí se vám akce. Kliknutím na událost zobrazíte podrobnosti.

Zůstaňte informováni o našich novinkách

Přihlašte se do našeho newsletteru a budeme Vám zasílat novinky přímo na e-mail.
Pro lepší přizpůsobení obsahu pro Vás, bezpečnosti, měření statistik návštěvnosti a lepší zpětné vazbě tento web používá cookies. Klikáním a navigováním po stránce souhlasíte s tím, že sbíráme o Vás anonymní informace přes cookies. Více informací o používání cookies na naší stránce najdete zde.